There was an error in this gadget

Tuesday, July 5, 2011

Engkau Yang Ku Cinta

Sering kau tanyakan cintaku dimana
Sering kau menuntut ucapan asmara
Tak mungkin berdusta perasaan ini
Dan kau tak mengerti dihati

Yang sebenarnya
Engkau aku cinta
Permata dalam rindu ku hadiah untukmu
Saling memerlukan bila berjauhan
Harap kau mengerti perasaan ini

Kelu resah bukan sandaran
Dan gelisah bukan hukuman
Kerana kau yang kuidamkan
Bukannya gurauan

Seandainya kau mengetahui
Hanya engkau yang ku cintai
Itulah yang sebenar-benarnya

Usah kau tanyakan cintaku dimana
Cukup kau menuntut ucapan asmara
Tak mungkin berdusta perasaan ini
Dan kau tak mengerti dihati...
Kecilku...

FAHAMI DIRIKU

Bukan mudah utk orang memahami kita
Kerna kita tidak pernah utk memahami orang lain
Lebih parah pabila kita sendiri tidak memahami diri sendiri!

Selalu saja kita berasa marah, kecewa, sedih, memberontak tatkala mereka tidak memahami kita
kita mengata itu ini, cuba mempertahankan prinsip sendiri.
Tapi adakah kita sedar, pernahkah kita jelaskan pd orang lain prinsip kita?
Pernahkah kita terangkan dulu kita ingin macam ini dan macam itu?
Pernahkah kita nyatakan bagaimana kita berfikir?
Jadi bagaimana orang lain ingin faham pendirian kita?
Bagaimana mereka nak tahu hati dan perasaan kita?

Saat ini diri sendiri juga tidak mampu menjawab persoalan ini yg nampak mudah tapi hakikatnya kritikal!
Tolonglah wahai diri...
Selami hati dan prinsip mu dahulu..kaji dan selidik sedalam-dalamnya
Bukan hanya menggunakan emosi dan fikir juga ilmu dan petunjuk Ilahi
Mana yg benar mana yg salah, mana yg perlu mana yg tidak,

Kemudian kamu boleh jelaskan prinsip, hati dan fikir mu pada sesiapa saja sebelum orang lain meneka dirimu yg bagaimana..jangan biar mereka cuba faham kamu dgn desakan mu sedangkan kamu tidak pernah menjelaskan apa2 tentangmu..jgn biar mereka kecewa lantaran kamu terlupa prinsipmu pd awalnya!

Wahai diri tolonglah fahami dirimu dan org lain sebelum ingin org lain memahamimu.............

Sunday, February 20, 2011

Yayasan Aljenderami

 Majlis Maulidurrasul Al-Kubro Al-Jenderami ke 11 

Entry kali nie beta ingin menceritakn serba sedikit lah tentang sambutan maulidur 2011 yg beta dan rakan2 len hadir......pada mula nya mmg dh x jdi pon nak g sbb driver bus  time2 nie jgak la nak demam la itula,,,,tpi sakit 2 dapt nak diduga kedetangan nye kan.....walaumana bagaipun org ckap usaha tangga untk mendapt kejayaan...beta dan rakan usaha lah mcm2 akhirnya...akhirnya...akhirnya rezeki kami ada untk hadir ke majlis tersebur dengan pergi bersama ustaz kt tempat aku study...ustaz nieh mmg sempoi brooo.....kami gerak pas magrib....n then smpai sane program dah start......tpi.........pabila smpai jew kat c2 seperti berada dialam yg berbeda masuk jew putih otak pon tibe tenang gilew.....mngkin tempt2 brhimpunnye para ulama nieh tmpatnye tenang damai dan bagailah.....

Yg menkagumkn kami sdah seperti kaki ini berpijak dbumi makkah dah.....sungguh indah ciptaan tuhan.......:)....cara2 mereka juga berbeza dalam memimpin dan mnyampaikan iilmu2 allah s.w.t.....

Beta nak sampaikan pon apew yg disampaikan oleh mereka2 ini pon x berapa nak pham sbnarnye sbb penyampaian lbih didalam bahasa2 arab....fuhhh....sampai leka dengan cara penyampaian yg amat sempurna dan tips yg disampaikan amat berguna untk umat muhammad hari ini.......i.allah.....di kesempatan yg len sekiranya hadir lg beta kesana adew lah lg ceritera tentang aljenderami......walau mana bagaipun aljenderami da best place from da best....

berakhir sudah coretanku diari hidupku....moga bersua lg i.allah...:)

Thursday, February 10, 2011

NaK kU sEmAi BeNiH pUcUk Yg MeNdAtAnG..:)

Hidup ini bagai air sungai yang sentiasa mengalir tidakn pernah rasa jemu walau dimana jua sampainye....berakirnye sekiranye takdir menentukn ianye kering secara tibe2....samalah sperti kita manusia hidup dan akan terus hidup seandainya tidak smpai hujung hayatnye....Dipermudahkan kite hidup semuanye sudah tertlis nyata cume keberlakuannye saja yg tdak dpt digambarkan nyata....untuk hidup kite diberi beramal supaya kite lebih matang memikul amanah dan tangungjwab......
Entry ini kuperjelaskan lg ia dtg bagai angin yg lalu menyapa ke tubuh dan aku hanya mampu merasa dingin tidak sedikit dpat ku gengam apatah lg untuk menyimpan.....tidak seperti air yg lalu jika kita ambil masih mamp disimpan walaupun secangkir rasa.....
Aku bersyukur kerana ia dtg untk membahgiakan aku namun haruslah ku bijak membuat pilihan agar tiada yg terluka termasuk diriku sndiri......bintang yg datang adalh sempurna untk ku namun bagai muta ku membuat pilihan.......hanya aku sematkan dlam hati hanya 4...tuhanku,agamaku keluargaku...dan pedampingku hanya 1....bermulanya 1 dan kedatangannye 3 membuat hatiku gundah gulana...nak kubiarkan tkut ada yg terluka....yg kuberkehendakan sperti tidak mngkin akan dtg namun harus kesabaran jua yg perlu aku sematkan mogo2 dengan kesabaran itu dtgnye kejayaan..i.allah.....kita hanya manusia yg mmpu merancang tuhan jua yg menentukan.....sesungguhnya mecintai itu hak kite tpi perlu diingat jua jodoh itu adalah rahsia allah.....

sekian coretanku untuk diari hidupku kali ini...(ir hacker)

Monday, February 7, 2011

PeNgEmBaRaAn AkU&kObOi CrEw..(Perak-Kedah-Penang-Perak)

Entry kali nie cerita yg menarik sikit dari pegembaraan2 yg sebelumnye...:)
3/02/2011
-perjalanan bermula dari rumahku syurgaku perjanjian dipatri kul 9 pagi bergegas pergi tpi disebabkn insan2 yg lemah nie x berdya nak mangkit awl...hehe....tpi walau mana bagaipun ia ttp terjadi cuma dan lambtnye sahaje...haha...
(1jam perjalan)-R&r G.semangol-
-Smpat gak la snap walau pon x byak..moog kureng...:P

perjalanan diteruskan tanpa terus ke kdah(kuala nerang dkat ngan empangan pedu 2...)
*kalu la empangan pecah cmana yew?:)

kami tibe di tmpat kejadian dlam kol 6.30 petang bdan letih diubati dengan pemandangan &suasana kampung yg sentiasa memukau mata....lagi2 adew lak buayan kat luar rumah...fuhhh ditiup pula dgn angin yg sepoi2 bahasa walau x brapa nak pham bhasanye...heheh:)
*xnak tanye ke tido umah sapew.?xyah r beta gtaw tido umah kawan aku punye ehem2 azam nama dia....*shhhh snyap2 sudah...haha...tpi keluarga blah pompuan sume ada la tkn la xde kan...:)

(kuala nerang,halaman rumah)
first2 sampai pkir gak caner nak tido nyamok dh kompom pas2 muat ke x..rase cm menyusahkan pon adew....tpi yg paling menyakitkan hati bile mlam nye mak ai dh mcm pasang chiller 2 sejuk gilew dah mcm venomancer dh si aus nie bergulung...hhahaa...tpi kami ada wat aktiviti riadah skit mlm 2 nak cite segan so xyah r beta nak citekan......perseinghan kami hanyalh 1 hari sahaja sekadar melawat tmpat2 yg x pernah kami jelajahi lagi.....:)

Keesokan harinye hari jumaat kan tunaikanlah dulu kewajipan kite sebagai seorang muslim...jaln2 jgkkan...:)
perjalanan plg diteruskan pada pkul 3 lbih mngkin x berapa ingt beta..:)
persinghan sblom pulang:-
-air terjun puncak janing(k.nerang)
-alor star
after that ke penang lak......quennsbay kot,....malang nye hampir ttp time 2...tpi adew meriah lg la dlam dia...besar gilew....ltih3....:)
saksikanlah serba sedikit gmbat yg disnapkan dari kami untuk tatapan anda:)
 Disebabkan akunye brain dh xle nak proses penceritaan aku smpai disini sajalah yew....bersua kita di len hari dan waktu yg berbeza.....sekian wasalam......:)

Tuesday, November 30, 2010

SeJaK aKu MeNgEnAlImU...

Sejak aku mengenalimu
kuntum – kuntum bunga
di laman hati
beraroma dengan wangi
menjinakkan kegusaran
yang bertahun – tahun
hidup di rimba keharuan.
Aku ingin mengenali
seluruh daerah hatimu
ingin meneroka jalan
tanpa simpang dan liku
kerana di situ hatiku
akan bermukim
sehingga tamat
seluruh musim.
Sejak mengenalimu
semua pintu mula kubuka
agar kau yang pertama
sudi memasukinya
dan aku sudah
menyusun berhias
mesramu di setiap
ruang dan bahagian
agar lebih akrab
saling sayang menyayang
dengan kepercayaan.
Sejak mengenalimu
kudepa seluas langit
agar kau bisa
rasa dengup jantungku
yang tak pernah berhenti
dengan berharap.
Terima kasih..
rela aku mengenalimu.

Friday, November 26, 2010


Bukti cinta Allah yang teramat Agung!. Dalam sebuah Hadits Qudsi:


"Wahai anak Adam, sesungguhnya jika kamu berdoa kepadaKu dan berharap kepadaKu, necaya Aku mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu dan aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya dosa-dosamu mencapai awan di langit kemudian kamu meminta ampunan kepadaKu, Nescaya Aku mengampuni dosa-dosamu terdahulu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam, seandainya kamu datang kepadaKu dengan mebawa dosa-dosa sepenuh bumi kemudian kamu datang kepadaKu dengan tidak menyekutukanKu dengan suatu apapun, maka Aku memberi ampunan kepadamu sebanyak dosa-dosa tersebut."

Disediakan: Abu Muawiyah.